دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۶۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
عجب شیر پرس - بسیاری از مردم گیلان از آزاد شدن سفرهای نوروزی به استان گلایه دارند و انتظار می‌رفت برای جلوگیری از این امر تدابیر ویژه ای از سوی مسئولان ذی ربط اتخاذ می‌شد.
مسافرت های نوروزی؛‌ مهمترین عامل شکست گیلان از کرونابه گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، گیلان از جمله استان های کشور است که به دلیل گردشگرپذیر بودن قربانی جابجایی جمعیت در دو هفته گذشته و از طریق سفرهای نوروزی شده و می‌توان گفت برای چندمین بار از کرونا شکست خورده است.

به گفته کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان، در هشت ماه گذشته، هیچکدام از شهرهای استان وضعیت قرمز نداشته؛ این در حالی است که پس از پایان تعطیلات نوروز، سه شهرستان گیلان وضعیت قرمز دارند.

بی‌شک یکی از دلایل رفوزه شدن گیلان در مقابله با کرونا و کسب چنین آماری آزاد شدن سفرهای نوروزی بوده و با ورود مسافران شهرستان‌های زرد و آبی گیلان تغییر رنگ دادند و برخی ها نارنجی و قرمز شدند، زیرا افراد از نقاط قرمز و نارنجی به نقاط زرد و آبی آمدند و به تبع ویروس کرونا هم با آنها سفر کرده و جابجا شده است.

آژیر خطر افزایش بیماران مبتلا به کرونای انگلیسی در گیلان

افزایش آمار بیماران کرونایی تنها پیامد سفرهای نوروزی و سهل‌انگاری در استفاده از ماسک و حضور برخی از افراد در دورهمی ها نبود، بلکه نتیجه بدتر و خطرناکتر آن شیوع کرونای انگلیسی در بسیاری از شهرهای گیلان است.

پر واضح است که به دنبال کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور و افزایش دید و بازدیدها و دورهمی ها، تعداد جان باختگان روزانه کرونا رو به افزایش خواهد رفت.

دکتر آبتین حیدرزاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان میزان شیوع کرونای انگلیسی را بسیار سریع تر و شدیدتر از کرونای اولیه می داند و می گوید: مردم باید بیشتر از گذشته دستورالعمل های بهداشتی را جدی بگیرند، زیرا سرعت واگیر کرونا افزایش یافته، اما متاسفانه علیرغم وضعیت خطرناک، کاهش ماسک زدن مردم در کوچه و خیابان دیده می‌شود.

دکتر حسن رخشاد، مدیرگروه بیماری‌های مرکز بهداشت گیلان نیز، از بستری ۵۸۵ بیمار کرونایی در سطح بیمارستان های استان خبر داده و تصریح می کند: حال ۹۰ بیمار وخیم بوده در بخش مراقبت های ویژه و ICU بستری هستند.

وی با اشاره به اعلام وزیر بهداشت مبنی بر آغاز فاز چهارم کرونا در کلیه استان‌ها، می افزاید: گیلان نیز با موج بیماری مواجه شده که نتیجه مسافرت‌های صورت گرفته در ایام عید نوروز است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسافرت را اصلی‌ترین عامل گردش ویروس کرونا در کشور عنوان کرده و می گوید: سفرهای نوروزی به شدت نگران‌کننده بود، اما در این خصوص گوش شنوا کم داشتیم.

دکتر نمکی خاطرنشان می کند: سهل انگاری، ساده‌انگاری و عادی‌پنداری اوضاع و بی‌توجهی به خطر بیماری باعث وقوع خیز چهارم بیماری کووید۱۹ در کلیه استان ها می شود.

وی هشدار می دهد: اگر این خیز جدید رخ دهد صعودی به مراتب بیشتر از خیزهای قبلی خواهد داشت و سرعت انتشار آن به شدت بالاتر خواهد بود و به دلیل عدم وجود تصمیمات قاطع برای ممنوعیت ورود مسافرین به استان ها، با موج چهارم کرونا مواجه هستیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: